School at Sea zet koers naar IJmuiden
Het einde is nabij, vorige week ontvingen we bij de TU Delft de uitnodiging om bij de aankomst van het schip te zijn, wat we ook zeker gaan doen. Onderstaand is het persbericht over de terugkeer van School at Sea:

School at sea komt naar huis. Met nog één tussenstop op de Azoren werpt de driemaster Regina Maris na ruim vijf maanden op zee voor het laatst de trossen los. Aan boord 34 VWO-4 leerlingen, hun begeleiders en de bemanning. Naar verwachting loopt School at Sea op zaterdag 28 april de haven van IJmuiden binnen.

Zes maanden op zee, naar de Caraïben en weer terug, zonder een les te missen van je normale VWO-4 schoolprogramma. Nog drie weken op de Atlantische Oceaan en voor de eerste lichting scholieren is deze droom gerealiseerd. Met een schat aan indrukken en nieuw opgedane inzichten stappen de leerlingen de 28e in IJmuiden aan wal. Om de rest van hun schooljaar op hun normale school af te ronden.

Onder het motto You Sail, You Learn stak School at Sea op 27 oktober 2011 van wa Voor het eerst in Nederland stapten scholieren met toestemming van hun school en de onderwijsinspectie aan boord van een driemaster voor de leerervaring van hun leven.

Met tussenstops als Tenerife, Dominica, Panama, Cuba, Bermuda en de Azoren zeilden zij zelf het schip, deden studie-excursies aan land, verrichtten wetenschappelijk onderzoek in samenwerking met de TU Delft en volgden ze een uniek psychosociaal programma dat gericht is op persoonlijke ontwikkeling. Allemaal naast hun normale lesprogramma.

Persoonlijke groei
School at Sea is gericht op sterker worden, op groeien als mens. Puberteit bestaat dan ook niet aan boord. Wel verschillende fases van ontwikkeling. School at Sea streeft ernaar leiders te vormen die, vanuit creativiteit en verantwoordelijkheid, samenwerking creëren en anderen inspireren.

Onder begeleiding van een ervaren crew en gediplomeerde docenten werden de leerlingen gemotiveerd om hun eigen doelen te stellen en deze te verwezenlijken. Die doelen liepen uiteen van meer inzicht in eigen kwaliteiten en tekortkomingen, tot leren leidinggeven en verantwoordelijkheden aangaan. Een onderzoekster documenteerde de processen, en zal deze na thuiskomst verzamelen voor rapportage.

Voorlopige bevindingen
De voorlopige resultaten zijn bemoedigend. Zo werden de leerlingen gevraagd naar hun vermogen om over hun eigen gedrag en gevoelens na te denken en daarover een mening te vormen. Aan het begin van de reis gaf slechts 7 procent van de leerlingen aan over een goed vermogen tot zelfreflectie te bezitten. Na vijf maanden ligt dit percentage op 97 procent.

Pret
Het was niet alleen maar leren en evalueren. Natuurlijk was er ook ruimte voor pret. Krokodillen vangen met de inheemse bevolking van Panama, eitjes koken in de Boiling Lakes op Dominica, vissen naar Dorade met op dek belandde Vliegvissen als aas, watergevechten op zee en lol maken met Cubaanse scholieren in Havana.

Door weer en wind
Op zee was het niet altijd mooi weer. De leerlingen doorstonden diverse stormen. Windkracht negen, een flinke deining. Wat in het begin misschien eng was, werd later normaal. Ze groeiden meer naar elkaar toe. Op persoonlijk vlak, in vertrouwen, maar ook als samenwerkende crew. Ook namen ze het roer over. Onder toeziend oog van de ervaren bemanning namen zij geregeld het commando over het schip en waren ze kok, bootsman, stuurman en kapitein.

School at Sea. You Sail. You Learn.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten